Kitchenstories: Lactosevrije scones

Oké. Ik ben begonnen met een dieet: een maand lang helemaal geen producten met lactose meer. Zoals je in mijn vorige blog al hebt kunnen lezen ben ik lactose-intolerant. Toch at ik in de laatste maanden best vaak producten met lactose en zat ik de laatste maanden weer best erg onder met eczeem (hmm.. Ik zie een link..). Nou kan ik wel wat hebben, maar ik zat me vol te proppen met chocola, filet americain, cupcakes, taarten, bolognese chips, enzovoort. Ik weet het, dat is sowieso niet echt gezond (in my defense: ik sport beBenodist veel. Oké, eigenlijk niet.) maar met lactose-intolerantie is dat natuurlijk helemaal funest. Daarom even mijn ‘cold turkey’ afkickmethode.

Eén puntje: ik hou heel erg van bakken en veel recepten zit ofwel slagroom of cream cheese of gewoon melk. Daarom heb ik besloten een beetje extra creatief zijn en recepten lactosevrij te maken. Zo heb ik vandaag scones gemaakt. Hieronder het recept:

Benodigdheden:

(voor ongeveer 8 stuks)

– 250 gram zelfrijzend bakmeel

– 2,5 tl bakpoeder

– zout

– 1 zakje vanillesuiker

– 2 el basterdsuiker

– 50 gram lactosevrije boter ( ik gebruik zelf Becel Light)

– 1 ei

– 75 ml sojamelk

Voorbereidingen:

– Oven voorverwarmen op 225 graden

– Pak 1 grote schaal

– Pak 1 kleinere schaal

– Pak 1 mixer

– Pak 1 zeef

– Pak 1 ronde deegsteker ( een glas voldoet ook prima )

Aan de slag!:

Neem de grote schaal. Zeef het zelfrijzende bakmeel in de kom. Meng dit met het bakpoeder en een snufje zout, Gooi hier de suiker en vanillesuiker bij ( niet echt gooien, dan zit alles onder!). Snij de boter klein en mix het.

Meng in de kleine kom het ei en de sojamelk en voeg 9/10e van dit mengsel toe in de grote kom (ja ja, rekenwerk). De rest gebruik je om over de scones te doen voor ze in de oven gaan. Meng alles en rol het uit tot 1 lap van 1,5 cm.

Nu is het tijd om los te gaan met de deegsteker of het glas. Steek de rondjes uit en leg ze op een bakplaat. Als er geen deeg meer over is en alle rondjes op de bakplaat liggen, kun je het eimengsel op de scones doen. En dan.. is het tijd voor de laatste stap. Damdamdammmm..Doe de scones voor 10 min. in de oven!

Na je de scones uit de oven hebt gehaald, nog 10 min. laten afkoelen. Vervolgens serveren met jam en lactosevrije slagroom.

Adios!!

Plaats een reactie